Adidas, niemiecki gigant odzieżowy, ostrzega, że amerykańskie cła mogą kosztować firmę dodatkowe 200 mln euro (173 mln funtów). Firma potwierdziła również, że zamierza podnieść ceny dla amerykańskich klientów. Zauważmy, że prawie połowa produktów firmy jest produkowana w krajach azjatyckich, które niedawno zawarły umowy handlowe ze Stanami Zjednoczonymi.
Bjorn Gulden, prezes Adidasa, podkreślił, że cła „bezpośrednio zwiększą koszt naszych produktów dla USA”. Przyznał również, że firma jest niepewna co do wpływu, jaki na popyt klientów będzie miało „jeśli wszystkie te cła spowodują znaczną inflację”.
Reakcje konkurencji
Jego rywal, Nike, również ogłosił w maju, że od czerwca podniesie ceny niektórych butów sportowych i odzieży dla klientów z USA, a później ostrzegł, że cła mogą zwiększyć koszty o około 1 mld dolarów (730 mln funtów).
Pomimo ceł, Adidas odnotowuje wzrost
Pomimo wpływu ceł, Adidas odnotował 7,3% wzrost sprzedaży do 12,1 mld euro w pierwszej połowie roku, a zysk przed opodatkowaniem wzrósł z 549 mln euro do 1 mld euro. Sprzedaż obuwia wzrosła o 9% w drugim kwartale roku, między kwietniem a czerwcem, podczas gdy przychody z odzieży wzrosły o 17%.
Trump i jego polityka celna
Trump wprowadził wyższe cła na prawie wszystkich swoich globalnych partnerów handlowych, aby zachęcić więcej firm do produkcji w USA. Na początku tego tygodnia Trump zawarł porozumienie z Unią Europejską (UE) w sprawie nałożenia 15% cła na cały import, w tym na samochody, przed terminem 1 sierpnia.
Reakcje niemieckich producentów samochodów
Kanclerz Niemiec Friedrich Merz wyraził obawę, że amerykańskie cła wyrządzą „znaczne szkody” jego krajowi. Tymczasem Mercedes-Benz stwierdził, że cła, które firma spodziewa się kosztować prawie 420 mln euro w tym roku, były w dużej mierze przyczyną spadku zysku w drugim kwartale o prawie 70%. Porsche również poinformowało o podwyżce cen do 3,6%, aby pokryć koszty wyższych podatków importowych.
Reakcje brytyjskich producentów samochodów
W Wielkiej Brytanii Aston Martin ogłosił, że jego zyski w tym roku będą marginalne z powodu cła. Na początku tego miesiąca konsorcjum samochodowe Stellantis również poinformowało o koszcie w wysokości 300 mln euro z powodu ceł.
Moim zdaniem, choć ceł nie można lekceważyć, firmy takie jak Adidas czy Nike, zdecydowanie mają wystarczające zasoby, aby przetrwać ten czas. Z pewnością będzie to dla nich wyzwanie, ale jednocześnie okazja do przetestowania swojej zdolności do adaptacji i innowacji. Nie jestem jednak pewien, czy podobne wyzwania mogą przetrwać mniejsze firmy, które nie dysponują takimi zasobami. Zawsze istnieje ryzyko, że polityka celna, która ma na celu ochronę krajowej produkcji, ostatecznie najbardziej zaszkodzi konsumentom, którzy będą musieli płacić wyższe ceny.
Źródło: bbc.com