19 kwi 2025, sob.

Deepfake – nowe zagrożenie dla biznesu w erze cyfrowej

Deepfake - nowe zagrożenie dla biznesu w erze cyfrowej

Technologia deepfake staje się coraz bardziej powszechna i wykorzystywana przez cyberprzestępców do atakowania osób prywatnych, pracowników i organizacji. Jak firmy mogą się bronić przed tym rosnącym zagrożeniem?

Deepfake – broń w rękach cyberprzestępców

Postępy w dziedzinie klonowania głosu i obrazu w czasie rzeczywistym sprawiają, że coraz trudniej stwierdzić, czy to, co ludzie widzą i słyszą, jest prawdziwe, czy nie. Niedawne badania wykazały, że 33% badanych doświadczyło już ataków deepfake lub oszustw w celu uzyskania danych osobowych i/lub pieniędzy. Chociaż społeczeństwo wydaje się dostosowywać do zagrożenia, w biznesie sytuacja wygląda inaczej. Tylko 30% kadry kierowniczej uważa cyberbezpieczeństwo za najważniejszy priorytet w swojej organizacji, a deepfake są najniżej oceniane pod względem ogólnego niepokoju.

Wzrost liczby narzędzi deepfake na dark webie

Wzrost liczby narzędzi deepfake na dark webie o 223% między pierwszymi kwartałami 2023 i 2024 roku pokazuje, że rynek ten rośnie w zastraszającym tempie. Tylko jedna czwarta organizacji ma kompleksowe strategie zapewniające pozytywne doświadczenia i wyniki pracowników dzięki generatywnej sztucznej inteligencji.

Co powinny zrobić firmy?

Organizacje muszą zdobyć wiedzę na temat technologii deepfake i dokonać zmian w nastawieniu do wszystkiego, co dotyczy Internetu. Sukces będzie wynikiem połączenia ulepszonych zasad cyberbezpieczeństwa, dostosowania kierownictwa oraz gruntownej edukacji i szkoleń dla personelu. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy muszą:

  • Podchodzić sceptycznie do treści, które wydają się zbyt dobre, aby mogły być prawdziwe.
  • Kwestionować prośby niezgodne z charakterem.
  • Zwrócić uwagę na źródło treści.
  • Szukać oznak manipulacji.
  • Zdobyć wiedzę na temat deepfake’ów.
  • Zainwestować w ochronę przed deepfake’ami.

Zmiana sposobu myślenia

Ostatecznie technologia deepfake to szybko rosnące zagrożenie, które musi być traktowane poważnie i na które muszą być przygotowane zarówno firmy, jak i społeczeństwo. Wymaga to zmiany sposobu myślenia, jeśli chodzi o sposób, w jaki myślimy o treściach, które konsumujemy online, i o tym, jak komunikujemy się cyfrowo. W tej walce z deepfake’ami kluczowe znaczenie mają cyberbezpieczeństwo, edukacja i szkolenia dla pracowników oraz inwestycje w ochronę przed tym zagrożeniem.

Źródło: Fortune.com

Avatar photo

Dodane przez Malwina Duda